A lidérciskola
Azt nem is meséltem neked, hogy az
este végére Borongó annyira szívébe fogadta a törékeny kis vándort, hogy
másnapra meghívta, jöjjön el az iskolába, ahol a diákokkal megmutatják neki a
lidércek világát. Hajnaltündér örömmel fogadta a hívást, hiszen úgyis kíváncsi
volt ezekre a különös ködlényekre, ha már egyszer erre hozta az útja.
Reggel összecsomagolt, kifizette a
szállást és elindult megkeresni az iskolát. Nem volt nehéz dolga, csak követnie
kellett az izgő-mozgó lidércgyerekeket. Mire Borongó tanár úr megjelent, hogy
bemutassa őt a diákoknak, már kíváncsiskodók tömege vette körül a tündért,
kérdéseikkel ostromolva őt. Hajnaltündérnek feltűnt, hogy a lidérceknek nem
csak az ételeik szélsőségesek, hanem a hangulatuk is. Némely gyerek hallatlan
lelkesedéssel faggatta, mások gőgös megvetéssel húzódtak el tőle, az egyik
ölelgette, a másik gyanakvó tekintettel méregette, ráadásul ez meglepő
gyorsasággal változott. Aki az előbb még érdeklődő arccal hallgatta, egy szóra
felkapta a vizet és csípős megjegyzéseket tett. A finom lelkű tündért nagyon
meglepte ez a hullámzás, ám úgy látta, hogy a lidércek között mi sem
természetesebb, így ő is igyekezett tárgyilagosan kezelni a megfigyeléseit.
A lidérciskolában különben igazán
izgalmas módszerekkel tanultak. Borongón kívül még két másik tanár tanított ott,
körülbelül száz gyereket, a diákok kis tanulókörökben dolgoztak együtt, gyakran
egymást segítették a tananyag megértésében és meglepően jó csapatjátékosnak
bizonyultak. Kicsik-nagyok egyaránt részt vettek a csoportmunkában, mindenkinek
megvolt a maga feladata. A legérdekesebb azonban a tanulnivaló volt: a
lidérciskola oktatási célja ugyanis első sorban az, hogy a lidércgyerekek
megértsék magukat és egymást, ami örökké mozgékony személyiségüket tekintve épp
elég feladatnak tűnt egy ifjú lidérc számára. Minden más – írás, olvasás,
számolás, mozgás és alkotás, - csak eszköz volt ehhez a komoly munkához. Azért
persze szóba kerültek Lidércföld és a lidérckultúra sajátosságai is, amelyek
mind segítő mankót nyújtottak a lidércség megértéséhez.
Hajnaltündér is odaült az egyik
csapathoz, és a röpke egy órás munka alatt még ő is gazdagodott néhány új
tapasztalattal saját magáról. Az óra után Borongó egyik kollégája elmesélte
neki, hogy a lidérceknek különböző varázstárgyai is vannak, amik segítik a
megértés folyamatát. A szertárban meg is csodálhatott néhányat. Volt ott
gondolatfésű, belsőköd-szitáló, gomolymosószappan, és még sorolhatnám. A
legtöbb tárgy csak lidércek számára használható, hiszen egy tündér teste-lelke
nem folyamatosan áramló ködből épül fel, de egy érdekes kincset ő is talált.
-
Milyen
szép! – emelt ki egy dobozból egy kerek kis zsebtükröt, titokzatos mintákkal
telefestett fa hátlappal.
-
Igen,
csodaszép! Ködhatárbeli kézműves lidércek készítik – felelte a tanár, aztán
kivette a tündér kezéből és megtörölgette. – Szép, de kicsik kezébe nem való
eszköz.
-
Miért,
mit tud ez a tükör?
-
Ez
az üveglap nem az arcot tükrözi vissza, hanem a lélek legmélyét. Aki
beletekint, számolnia kell vele, hogy esetleg nem kellemes dolgot lát meg, sőt…
-
Pedig
a kisgyerekek még tisztábbak belül…
-
Ez
igaz, viszont nem könnyű használni. Nem mindig szerencsés mindent pontosan
ismerni, ami belül van. A lidérctükörnek van egy vonzereje, leginkább akkor
csábít a belenézésre, amikor amúgy is lehangoltak vagyunk, és szomorúan,
haragosan nem jó szembenézni a belső sötétséggel. Azt csak tiszta fejjel
szabad. Ezért használhatják csak a majdnem felnőtt és felnőtt lidércek, mert
meg kell tanulniuk ezt az akaraterőt kifejleszteni magukban…
-
Értem…
- felelte a tündér és visszatette a tükröt a többi közé. Azon gondolkozott,
hogy ő vajon elég erős-e hozzá, hogy szembenézzen a saját belső világával.
-
Tegye
el! – adta vissza a kezébe a gyakorlótükröt a tanár. – Ennél hasznosabbat nem
tudna magával vinni Lidércföldéről!
Hajnaltündér megköszönte a különös
ajándékot és álomszőtt tarisznyájába süllyesztette. Nem volt biztos benne, hogy
valaha is használni fogja. Elköszönt újdonsült ismerőseitől, és szívében sok
kitartást kívánt a lidércek csemetéinek, hogy sikerüljön kiigazodniuk saját
magukon.
Nem tudta biztosan, mi lesz a
következő állomás, ahová szeretne eljutni, de azt érezte, hogy ha nem lesz
hamarosan újra kék ég a feje fölött és zöld erdő körülötte, akkor ez a borongó
köd benne is eluralkodik majd, ezért néhány útbaigazítást követően a Zöld
Hegység felé vette az útját.
Szaporán szedte a lábát, mert alig
várta, hogy valami igazán finom gyümölcsöt találjon végre, a lidércek
túlízesített és ízetlen ételei után. A táj gyorsan változott. A ködös
szürkeséget először sík, füves hegyvidék váltotta fel, aztán kitisztult az ég,
a szürke gomolyagok helyére fehér bárányfelhők úsztak, apránként bokrok és
kisebb fák szegélyezték az út szélét.
Aranyosan fénylő, langyos este lett,
mire egy barátságos tisztásra ért, hogy tábort vejen. Felkötötte a függőágyát,
megvacsorázott, és a nap utolsó sugarainak fényénél még gyorsan lekörmölte a
Lidércföldén hallott különös meséket.